DIP: Jak funguje nový investiční produkt?

Již od začátku roku investiční společnosti a banky spustily nový dlouhodobý investiční produkt (DIP) s daňovou výhodou. Cílem daného investiční prostředku je přimět lidi k investicím, jejichž výnosy pak využijí v důchodu.

DIP je tedy souhrnný název pro jak nové, tak i už existující finanční produkty, které umožňují vytváření úspor na stáří a které vám nově mohou nabídnout: Banky, spořitelní a úvěrní družstva, obchodníci s cennými papíry, samosprávné investiční fondy, zahraniční osoby s obdobnou činností. Všechny tyto uvedené subjekty musí mít licenci České národní banky, která je opravňuje poskytovat tyto investiční či spořicí produkty v ČR. Mezi první instituce, které poskytují daný investiční produkt patří: ČSOB, Raiffeisenbank, Conseq Investment Management, Generali Investments CEE.  Momentálně se k zmíněným řadí již mnoho dalších. 

Od letošního roku nabízí daňové úlevy podobně jako třetí důchodový pilíř, tedy penzijní připojištění a doplňkové penzijní spoření, nebo jako životní pojištění se spořicí složkou.
U „daňově podporovaných produktů spoření na stáří“ je možné odečíst si ze základu daně až 48 tisíc korun ročně. V případě DIPu si tedy při úložce 4000 korun měsíčně lze snížit samotnou daň o 7200 korun ročně. Lidé s výrazně nadprůměrnými příjmy (když překročí přibližně 1,59 milionu korun za celý rok 2024), kdy jsou nad tento limit daněny 23% sazbou daně, si mohou snížit daň o 11 tisíc.

Limit 48 tisíc korun je nově společný nejen pro penzijní a životní spoření, ale také pro DIP a nově i pro pojištění dlouhodobé péče. Také na DIP můžou přispívat zaměstnavatelé, a to až do výše 50 tisíc korun ročně (i tento limit je společný). Pro zaměstnavatele je tento příspěvek daňově uznatelným výdajem, pro zaměstnance je osvobozený od daně z příjmů a neplatí z něj pojištění. Příspěvek tak vychází pro obě strany finančně lépe než navýšení mzdy.

Daňovou úlevu získáte, když budete DIP využívat alespoň 10 let a majetek z něj včetně výnosů si nevyberete před dosažením 60 let věku. Pokud DIP ukončíte dřív, budete muset zpětně doplatit daň. V čem výhoda DIPu oproti klasickému penzijnímu spoření? Můžete investovat do nejrůznějších finančních produktů podle svého výběru, tedy například do akcií, podílových fondů, ETF,dluhopisů, případně do komodit, součástí DIPu mohou být i vkladové účty. Záleží, co si vyberete, průběžně se to dá i měnit. Oproti tomu u penzijka za vás vybírá investice penzijní společnost – volíte si pouze to, zda chcete investovat spíše konzervativně nebo rizikověji.

Tato forma spoření přináší klientům větší flexibilitu. Klienti mohou využít investiční fondové portfolio, kde je na výběr velké množství fondů ať už pravidelně spravovaných nebo fondů ETF. Daná forma investování je však skvělým prostředníkem i pro erudované jedince, kteří si dané investiční portfolio skládají sami.

 

Zdroj: ČNB, e15.cz, peníze.cz, měšec.cz

Zprávy ze světa financí

Prémiová architektonická díla v Čechách

Architektonický designér a investor Daniel Tichý se inspiruje nejen ve staré Anglii

Celý článek
Měníme Vaše vize ve skutečnost. Klíčové momenty a AGENIUS FINANCE očima klientů

Jako nebankovní společnost s dlouholetými zkušenostmi vidíme do problematiky nebankovního financování v ČR dokonale… Naší vizitkou jsou spokojení klienti, kteří díky nebankovnímu financování dosáhli na své sny a naplnili své vize. Našimi klienty jsou především odvážní podnikatelé, kteří se nebojí jít do akce. Někteří z nich nám poskytli rozhovor týkající se jejich projektů spojených právě s nebankovním financováním. Skrze rozhovory otevíráme téma bankovního a nebankovního financování u nás a chceme přinášet osvětu v této oblasti. Přečtěte si několik krátkých ukázek z rozhovorů, v jejichž plné verzi se dočtete mnoho zajímavých informací a příhod z českého podnikání.

Celý článek
Prodej Škody v západní Evropě roste, v Asii naopak rapidně klesá

Škoda Auto zaznamenala v covidovém období značný propad v rámci prodeje aut, ostatně tak jako mnoho dalších automobilek. Nyní prodej aut Škoda opět zvolna roste. Tuzemská automobilka zveřejnila výsledky za tři čtvrtletí tohoto roku. Od ledna do konce září prodala 671 300 vozů, což je o 4,5 procenta víc než za stejné období loňského roku.

Celý článek