Jeden z nejambicioznějších projektů v Praze připravuje Investiční skupina Penta, za jejíž developerskou činností stojí miliardář Marek Dospiva
Nad železnicí by mělo dojít k zastřešení významné části kolejiště pražského hlavního nádraží, tím by vznikly jedny z nejlukrativnějších parcel v Praze, na kterých by se rozjela miliardová výstavba. Souvztažně s tím se chystá velká proměna nádraží samotného. Cestující se dočkají nové odbavovací haly, zmizí parkoviště ze střechy nádraží, proměnou projdou i Vrchlického sady.
„V roce 2018 vznikla na objednávku IPR urbanistická koncepce, kterou vytvořil tým pod vedením architekta Jakuba Cíglera. Smysl to dává i podle nás, máme zájem tyto koncepce dále rozvíjet, avšak určitě s respektem k památkové hodnotě existujících nádražních budov. Kolejiště tvoří momentálně rozsáhlou bariéru na hranici památkové zóny, podobně jako středověké hradby, které tu stály dříve. A je v zájmu rozvoje města prostupnost této lokality zásadně zvýšit,“ říká mluvčí Penty Martin Lánský.
První fáze by se mohla týkat území ležícího v blízkosti Žižkova, konkrétně v sousedství projektu Churchill Square, který postavila také Penta. „Záměr investora byl Správě železnic představen. Skutečně by se mělo jednat o platformu, která by překryla nástupiště číslo 5, 6 a 7 až k Žižkovu. Ta jsou umístěna mimo stávající zastřešení. V nejbližší době s Pentou vytvoříme pracovní skupinu, která bude prověřovat možnosti realizace jejich záměru s ohledem na projekty Správy železnic,“ řekl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Zastřešením a následnou výstavbou u žižkovské části však Dospivova vize nekončí. V dlouhodobém horizontu by mohlo být kolejiště po vzoru železničních nádraží ze západních metropolí zastřešeno až k tunelům u Vinohradské ulice, podobně by mohlo vzniknout přemostění na druhé části směrem k Florenci.
Nyní jsou v projektu zatím velké otazníky. Není například vůbec jasné, v jaké části by byly budovy a v jaké zeleň. Všemu budou předcházet rozsáhlé diskuze se Správou železnic, památkáři i s pražským magistrátem.
Hlavní nádraží čekají velké změny, a to bez ohledu na zastřešení kolejiště. Praha ve spolupráci se Správou železnic a dopravním podnikem loni vypsala architektonickou soutěž na „Nový hlavák“, tedy revitalizaci Vrchlických sadů, výstavbu tramvajové trati z Václavského náměstí do ulice Bolzanova u nádraží a také rekonstrukci odbavovací haly. Ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl před měsícem pro Český rozhlas uvedl, že do finále postoupily tři návrhy, ze kterých by do konce roku měl vzejít vítěz.
Zdroj: Novinky.cz, Aktuálně.cz, e15
31.10.2024
Škoda Auto zaznamenala v covidovém období značný propad v rámci prodeje aut, ostatně tak jako mnoho dalších automobilek. Nyní prodej aut Škoda opět zvolna roste. Tuzemská automobilka zveřejnila výsledky za tři čtvrtletí tohoto roku. Od ledna do konce září prodala 671 300 vozů, což je o 4,5 procenta víc než za stejné období loňského roku.
Celý článek10.10.2024
Bezhotovostní placení v restauracích v České republice je již považováno za standard. Na novodobý trend velmi rychle zareagoval český startup Qerko, který umožňuje zaplatit pomocí QR kódu přímo od stolu. Hned zkraje roku pokořil hranici jednoho milionu uživatelů a později přidal dalších 200 tisíc. Nově navíc získal licenci platební instituce od České národní banky (ČNB), díky které může nabízet svou službu ve všech zemích Evropské unie.
Celý článek16.9.2024
Ministerstvo pro místní rozvoj už vyčlenilo stovky milionů korun na opravy komunikací, mostů nebo škol. Požádá také o peníze z Fondu solidarity Evropské unie. Další stamiliony poskytnou samosprávy. Například Olomoucký kraj už odklepl pomoc ve výši čtvrt miliardy korun. Šéf státní poklady Zbyněk Stanjura (ODS) odhaduje celkovou výši škod na desítky miliard korun
Celý článek